Over Arclinea
De keuken is een plek waar voedsel volgens natuurlijke en culturele processen op magische wijze wordt getransformeerd tot een heerlijke maaltijd. De keuken is ook een plek waar rituelen worden uitgevonden, verlangens benoemd en gewoontes gecreëerd. De Arclinea-keuken is een matrix van met elkaar verbonden elementen, een plek om te creëren en op een gemakkelijke manier te voldoen aan echte, dagelijkse behoeften. Omdat koken een tastbaar geluksgevoel moet opleveren, maken wij van de keuken een flexibele ruimte vol innovatieve technologie en moderne creativiteit die volledig aan de wensen van de gebruikers kan worden aangepast. Deze uitgangspunten waren Arclinea’s leidraad in tijden van grote maatschappelijke veranderingen en voorzichtige evoluties. Het concept van de Arclinea-collectie is helder: Functionaliteit, stijl, schoonheid door ontwerp, exclusieve productieprocessen en elementen die op alle mogelijke manieren met elkaar kunnen worden gecombineerd.
“Keukenontwerp is gebaseerd op praktische vragen van gebruikers. Het zijn vaak eenvoudige opmerkingen, verteld tussen neus en lippen door. Maar ze zijn buitengewoon belangrijk, omdat ze komen van mensen die onze keukens intensief gebruiken. Dag na dag.”
Antonio Citterio, architect
EXCLUSIEVE PRODUCTIEPROCESSEN
Arclinea-producten zijn ook uniek vanwege onze exclusieve productieprocessen, een perfecte mix van nooit verloren gegaan vakmanschap en constant onderzoek. Traditie en professionaliteit combineren we met technologie. Een bezoek aan onze fabriek maakt dat duidelijk. Tijdens de verschillende productiefases wordt handwerk afgewisseld met volautomatische processen. Dat is bijvoorbeeld te zien bij de productie van de Lignum et Lapis-deur of bij de handmatige montage van de Italia verzonken handgreep, een exclusief Arclinea-patent.
ARCHITECTONISCHE MATRIX
De Arclinea-collectie oogt als een matrix van exclusieve, onderscheidende elementen, verspreid over verschillende stijlen. Elementen die toch een rode draad delen: een herkenbaar voorbeeld. Elk nieuw product verrijkt namelijk het vorige, omdat het beantwoordt aan nieuwe gebruikscriteria en nieuwe toepassingen. Ruimtes, functies, elementen en accessoires zijn allemaal met elkaar verbonden door een gemeenschappelijke ‘architectonische’ matrix. Elk Arclinea-product en de vertaling ervan in de woningen van onze gebruikers, is op een perfecte manier ontworpen voor creatief dagelijks gebruik.
“Het ontwerpen van een keuken is in feite een kwestie van gezond verstand. Het beste ontwerp is onzichtbaar voor het oog, maar tastbaar vanwege de intelligente oplossingen, merkbaar bij elk gebaar, elke keer dat we koken, op welk niveau dan ook, bescheiden of subliem.”
Antonio Citterio, architect
Geschiedenis
De hoofdrollen in het Arclinea-verhaal worden vervuld door onze producten en door de mensen die ze hebben gedroomd, gedacht, ontworpen, geproduceerd en gebruikt. Het is een verhaal dat tot leven komt door middel van uitgangspunten die hebben geleid tot, en nog steeds leiden naar excellentie. Een verhaal dat in zichzelf die uitgangspunten tot in de diepste vezels vertegenwoordigt.
1925 – 1958
In den beginne was er hout
1925
Arclinea is in Caldogno Italië, een plaats ten noorden van Vicenza, opgericht als een gespecialiseerde houtwerkplaats. Het droeg de naam van de oprichter, Silvio Fortuna Senior. Die had het bedrijf voortgezet dat zijn overgrootvader in 1816 was begonnen en dat vanwege de Eerste Wereldoorlog ruim tien jaar stillag.
1931
Heropening van de houtwerkplaats na een alles verwoestende brand in 1929.
1950
Overgang van het maken van deuren en ramen naar de productie van meubels in ‘Zweedse stijl’.
1958
Productie THEA, de eerste keuken in hout.
1959 – 1969
Evolutie in traditie
1963
CLAUDIA (ontwerp A. & L. Fortuna), de eerste keuken met ingebouwde elektrische apparaten.
1964
LENA (ontwerp A. & L. Fortuna), de keuken van licht walnoot hout.
1965
De nieuwe keukenfabriek wordt gebouwd.
1966
Productie THEA, de eerste keuken in hout.
1968
NOVIA (ontwerp A. & L. Fortuna), de keuken van het ‘moderne’ materiaal laminaat.
1969
Na Turijn, Prato en Rome wordt nu ook in Vicenza een Arclinea Keukencentrum geopend.
1970 -1979
Groeien, consolideren en een nieuwe Arclinea canon schrijven
1970
GAMMA 30 (ontwerp A. & L. Fortuna), de modulaire keuken met greeploze deuren. De geboorte van de grote Europese keuken.
1972
De komst van MINISPAZIO, het modulaire woningproject van Arclinea. Deze divisie adviseert, ontwerpt, produceert en verleent assistentie bij de bouw van keukens voor kleine ruimtes. Een snelgroeiend segment in zowel de particuliere woningbouwsector als op het gebied van toeristische onderkomens.
1975
Arclinea-communicatie in veranderende tijden.
1978
Arclinea presenteert ‘Cucina in cucina’ (Koken in de keuken). Een kookboek voordat dit fenomeen in de mode kwam. Het was echte innovatie in de vorm van een verzameling Italiaanse regionale recepten geschreven door klanten van Arclinea en met een inleiding van Mario Soldati.
1979
PUNTO & LINEA (ontwerp A. Fortuna), het systeem dat de keuken met de rest van de woning verbindt. Het is een veelzijdig, compleet programma dat goed gestructureerde interieuroplossingen mogelijk maakt. Eenvoudig ruimte creëren of afmetingen aanpassen, door wanden te verplaatsen of te vervangen door doorloopunits.
1980 – 1985
Het product krijgt een designbehandeling
1980
Almerino, Lena en Angelo Fortuna ontwerpen de nieuwe Arclinea-fabriek.
1980
ALISSO (ontwerp Lucci & Orlandini), de ergonomische keuken.
1982
KNOCK DOWN (ontwerp Carlo Bartoli), de eerste vrijstaande keuken.
1984
GRES (ontwerp Roberto Pamio), de elegante keuken.
1985
ODEON (design Carlo Bartoli), het Arclinea ‘Home systeem’.
1985
De Arclinea reclamecampagne: ‘De keuken is het middelpunt van de woning.’
1986 – 2000
Designcultuur
1986
De expansie van Arclinea begint in New York City. Start samenwerking met architect Antonio Citterio.
1988
ITALIA (ontwerp Antonio Citterio), de professionele thuiskeuken.
1992
MEDITERRANEA (ontwerp Antonio Citterio), de professionele traditionele keuken.
1995
FLORIDA (ontwerp Antonio Citterio), de lichte keuken.
1999
ARTUSI (ontwerp Antonio Citterio), de vrijstaande keuken.
2000
De geboorte van de Arclinea-collectie. Elk nieuw product wordt onderdeel van het geheel. Onze standaard componenten en elementen kunnen op allerlei mogelijke manieren worden gecombineerd. Zo kan aan de meest uiteenlopende wensen worden voldaan.
2001 – 2008
Het gevoel van thuis komt uit de keuken
2002
CONVIVIUM (ontwerp Antonio Citterio), de ‘gezellige’ keuken.
2006
Start van het Design Team en de Arclinea Training Campus.
2007
Arclinea ontwerpt de keuken voor de Italiaanse ambassadeurswoning in Washington DC.
2007
Geboorte van de Arclinea Project Division.
2008
LIGNUM ET LAPIS (ontwerp Antonio Citterio), de materiaalgerichte keuken.
2009 – 2015
2010
SPATIA (ontwerp Antonio Citterio), de overal aanwezige keuken.
2010
Arclinea Design Cooking School geopend. Dit netwerk van kookscholen gaat over op Arclinea-modellen.
2012
ARTUSI OUTDOOR (ontwerp Antonio Citterio), de openluchtkeuken.
2013
GAMMA (ontwerp Arclinea Research & Development), de modulaire keuken.
2014
Na Genua, Rome, New York en Chicago ontwerpt Arclinea nu ook de keuken voor voor Eataly in Milaan.
2014
ITALIA PVD (ontwerp Antonio Citterio). De evolutie van materialen en innovatieve processen. Het is de roeping van Arclinea om technologisch onderzoek te combineren met materialen die we altijd hebben gebruikt in onze keukens. In dit geval roestvrijstaal.
2015
In het jaar dat Italië EXPO2015 organiseert, viert Arclinea zijn negentigste verjaardag. Silvio, Walter, Marillina en Gianni, die aan het hoofd van het bedrijf staan, bedanken de generaties voor hen voor alle lessen en de voorbeelden die ze hebben gegeven. En voor de wijze waarop ze de afgelopen 90 jaar hebben bijgedragen aan de groei, ontwikkeling en het wereldwijde succes van Arclinea.
2016 – 2018
Nieuwe doelen, nieuwe routes
2016
PRINCIPIA (ontwerp Antonio Citterio), een nieuwe manier om keukens vorm te geven dankzij ongekende combinaties van materialen en kleuren.
2016
Sinds september 2016 is Arclinea via een strategisch partnerschap verbonden met B&B Italia. De samenwerking is gebaseerd op de gemeenschappelijke waarden design, innovatie en kwaliteit. De producten vullen elkaar aan en beide partijen hebben het vermogen om uniek design, traditie en innovatie te combineren met een industriële productieve benadering gebaseerd op ‘excellentie’.
2017
Sinds september maakt Arclinea deel uit van de prestigieuze B&B Italia-winkel in Londen.
2018
Ter gelegenheid van de Milan Design Week 2018 opent Arclinea haar nieuwe Flagship Store aan de Via Durini nummer 7, ’s werelds beroemdste designstraat.
2018
Opening van de eerste Multibrand Store in Chicago. Een winkelruimte gewijd aan de veelgeprezen collecties van Arclinea, B&B Italia en Maxalto.
Partnerschappen
Bestand zijn tegen vergelijkingen, uniek zijn, effectieve, tastbare concurrentievoordelen benutten die zorgen voor onnavolgbare emotionele ervaringen. Voor Arclinea betekent dit alles dat we ook op terreinen actief zijn die op het oog soms wat minder aansluiten bij onze corebusiness. Toch voelen we ons verbonden met het wereldwijde succes van de onnavolgbare Italiaanse klasse op velerlei gebied, zoals mode, eten, wijn en design. We vinden het onze plicht en uitdaging om dat succes voortdurend te blijven stimuleren. Onder meer door activiteiten te ondersteunen die de ontwikkeling van cultureel en artistiek toerisme in Italië promoten. Hiervoor smeden we allianties en partnerschappen en werken we met veel (internationale) organisaties en bedrijven samen. Vaak zijn het partijen die hebben bijgedragen en blijven bijdragen aan het wereldwijde succes van Arclinea.
PEGGY GUGGENHEIM COLLECTION
Bestand zijn tegen vergelijkingen, uniek zijn, effectieve, tastbare concurrentievoordelen benutten die zorgen voor onnavolgbare emotionele ervaringen. Voor Arclinea betekent dit alles dat we ook op terreinen actief zijn die op het oog soms wat minder aansluiten bij onze corebusiness. Toch voelen we ons verbonden met het wereldwijde succes van de onnavolgbare Italiaanse klasse op velerlei gebied, zoals mode, eten, wijn en design. We vinden het onze plicht en uitdaging om dat succes voortdurend te blijven stimuleren. Onder meer door activiteiten te ondersteunen die de ontwikkeling van cultureel en artistiek toerisme in Italië promoten. Hiervoor smeden we allianties en partnerschappen en werken we met veel (internationale) organisaties en bedrijven samen. Vaak zijn het partijen die hebben bijgedragen en blijven bijdragen aan het wereldwijde succes van Arclinea.

EATALY
De samenwerking tussen Arclinea en Eataly is ontstaan door de wens om het concept ‘Made in Italy’ wereldwijd te promoten en te verspreiden. Het idee achter Eataly is om Italiaanse topproducten op het gebied van eten en drinken onder één dak te verzamelen. Of zoals oprichter Oscar Farinetti het zegt: “Het was toentertijd een uniek concept om uitstekende Italiaanse gerechten en wijnen aan het wereldwijde publiek te presenteren in gespecialiseerde winkels.” Inmiddels kun je in veel wereldsteden Eataly restaurant/winkels vinden waar je Italiaans kunt eten, Italiaanse ingrediënten kunt kopen en waar je Italiaans kunt leren koken. De Nederlandse Eataly vind je in Utrecht. Eataly kookscholen zijn er in New York, Rome, Milaan, Genua, Chicago en Istanbul. Hier wordt gekookt in Arclinea-keukens. Farinetti: “Eataly heeft voor Arclinea gekozen omdat naar onze mening niemand anders ter wereld zulke mooie, elegante, stevige keukens maakt als Arclinea. We zijn gefascineerd door het bijzondere design.”

BOSCOLO ETOILE ACADEMY
De samenwerking tussen Arclinea en de Boscolo Etoile Academy begon in 2010. Het hoofdkantoor van deze beroemde koksopleiding en centrum voor Italiaanse gastronomische cultuur verhuisde in dat jaar naar een klooster in het plaatsje Tuscania midden in de provincie Viterbo. Na een uitgebreide studie vroeg de Boscolo Etoile Academy of Arclinea de ‘Gourmet Lab Artusi’ en ‘The Theatre of Excellence’ wilde opzetten. Ons antwoord was: natuurlijk! Twee bedrijven die op elkaar lijken qua geschiedenis, authenticiteit, waarden, professionaliteit en internationaal karakter, hadden elkaar gevonden. Deze samenwerking gaat verder dan een simpele commerciële en marketingrelatie. Het draait allemaal om begrip voor elkaars visies en intenties, het delen van projecten, symbiose en synergie. Dit was het eerste project van de Arclinea Design Cooking School, het netwerk van kookscholen dat uitblinkt dankzij de kenmerkende Arclinea-keukens.

B&B Italia
Sinds 2016 is Arclinea via een strategisch partnerschap verbonden met B&B Italia. Dat is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in meubelen uit het topsegment. Voor thuis of voor speciale projecten zoals hotels, kantoren, cruiseschepen en meer. De vier belangrijkste merken zijn B&B Italia, Maxalto, Arclinea en Azucena.
De samenwerking is gebaseerd op de gemeenschappelijke waarden design, innovatie en kwaliteit. En op het feit dat beide bedrijven het vermogen hebben om uniek design op een industriële manier te benaderen. B&B Italia is aanwezig in meer dan 80 landen via 70 single-brand winkels en 1000 gespecialiseerde winkels.
Sinds december 2018 maakt B&B Italia deel uit van Design Holding, een groep Europese bedrijven die wereldwijd actief is in de ‘high-end’ designsector. Naast B&B Italia maken de toonaangevende verlichtingsbedrijven Flos en Louis Poulsen deel uit van de Holding. Design Holding, eigendom van Investindustrial en The Carlyle Group, heeft een geconsolideerde omzet van meer dan 500 miljoen euro.
B&B Italia