In 1978 presenteerde Arclinea haar receptenboek ‘Cucina in Cucina’ (Koken in de keuken). Het is een verzameling Italiaanse regionale recepten, geschreven door klanten en medewerkers van Arclinea, met een wetenschappelijke en toch ironische introductie van Mario Soldati.
Dit kleine boekje blijkt een flink aantal decennia voor te hebben gelopen op de hedendaagse belangstelling voor voedsel door consumenten en media.
“Er zijn al veel kookboeken. En sommige mensen denken misschien dat het niet nodig is om er nog een uit te geven”, schrijft Lena Fortuna, de vrouw achter dit project, in de inleiding. “Maar ‘Cucina in Cucina’ (Koken in de Keuken) is niet zomaar een receptenboek.
Met deze uitgave vieren we in feite de onverbrekelijke band tussen de keuken als ‘hart van het huis’ en de keuken als plek waar dagelijks wordt gekookt. Het gaat om recepten die het resultaat zijn van de ervaringen van vele generaties huisvrouwen en die aan ons zijn toevertrouwd als een gebaar van liefde (…).”
Lena Fortuna, KOKEN IN DE KEUKEN, 338 regionale kookrecepten met een inleiding door Mario Soldati, Arclinea, februari 1978
Een ontmoeting met regiohoofden tijdens de presentatie van de nieuwe M78-keuken. Deze bijeenkomst blijkt later dé creatieve inspiratiebron voor allerlei culturele analyses, in een tijd waarin Italië een economische bloei doormaakt en consumentenbehoeftes veranderen. De consument die sinds die tijd de onbetwiste hoofdrolspeler is op het gebied van marketing.